18 Haziran 2008 Çarşamba

DüNyANın nazar boncuğu

Soldaki görüntü de neyin nesi diyebilirsiniz?

Nazardı, nazar boncuğuydu derken "dünyanın nazar boncuğu" diye tabir edilen Meke Gölü ile tanıştım. Hani iyi de oldu cidden. Neler var da bilmiyor, belki farkına varamıyoruz görüp duyduklarımızın çoğu zaman.

Evet, ben de ilk duyuşta yabancı bi ülke sınırlarında sanıp başlamıştım taramaya ve aradıkça gördüm ve öğrendim ki bizden!

Görüntüsüyle ''dünyanın nazar boncuğu'' olarak adlandırılan bu göl, Karapınar'da. Jeoloji Mühendisleri Odası Konya Şubesi Yönetim Kurulu Üyesi Jeoloji Mühendisi Aytekin Diken,'in anlatımına göre; Meke Gölü'nde 5 milyon yıl önce volkanik patlamayla oluşan kraterin zamanla suyla dolarak göle dönüşmesiyle ana şeklini aldığını, ortasındaki volkan konisinin ise günümüzden 9 bin yıl önce ikinci bir volkanik patlamada meydana gelmiş. Böylece gölün şekli, nazar boncuğuna benzeyen, yuvarlak bir kara parçası ve çevresini çepeçevre saran su birikintisi halini almış.

Ne ilginç ve güzel değil mi? Ancak işin kötü tarafı, küresel ısınmanın kurbanlarından biri haline gelmiş olması. Bu ısınma ile, yağışların azalıp buharlaşmanın artması ve yer altı sularındaki hızlı azalma nedeniyle bataklığa dönüşmekte imiş. Su ve enerji kullanımı bi yana desek bile, 100'ün üzerinde kuş türünün barındığı düşünülecek olursa bu gölün bataklığa dönüşmesindeki korkunçluk daha net çarpıyor insanın suratına. ÜZÜCÜ!

Hiç yorum yok: